Monday, September 26, 2011

Book Releasing Function





Book Releasing Function of
Mukhtaaraat Min al-Shir al- Arabi al-Hadith
(Selections from Modern Arabic Poetry)

The Book entitled Mukhtaaraat Min al-Shir al- Arabi al-Hadith written by Dr.K.M.A.Ahamed Zubair (Tamil Nadu) & Dr. A.S. Thajudeen Mannani (Kerala) got published in the Inaugural function of the Arabic Study Circle, The New College(Autonomous) Chennai -600 014,Tamilnadu,India.

The Book was released by the Dr.V.Abdur Rahim, Director, King Fahd Quran Printing Complex, Medina, Saudi Arabia, & Former HOD of Arabic, Islamic University of Medina, Saudi Arabia, on 15th September 2011 in the Computer Block Auditorium ,The New College at 10.00 am.

Kindly Find Attached Photos

Photo details:

From Left to Right

1.DR K M A AHAMED ZUBAIR (Co - Author)
2.DR.K.ALTAFF (Principal,The New College)
3.Dr.V.Abdur Rahim, Director, King Fahd Quran Printing Complex, Medina, Saudi Arabia
4.Prof .Z.ABDUL LATHEEF(HOD Of ARABIC-Evening)\SITTING
5.Dr. FAZLUR RAHMAN,(Professor of Arabic, Guwhati, Assam)\ SITTING.

ബഹുമാനപ്പെട്ട കൃഷ്ണയ്യര്‍ സാര്‍

ബഹുമാനപ്പെട്ട കൃഷ്ണയ്യര്‍ സാര്‍,

അങ്ങ് ചെയര്‍മാനായ സ്ത്രീകളുടെയും കുട്ടികളുടെയും ക്ഷേമത്തിനായുള്ള കമ്മീഷന്റെ റിപ്പോര്‍തിലെ നിര്‍ദ്ദേശങ്ങള്‍ കണ്ടു. താങ്കളെ പോലെ സമൂഹത്തില്‍ പൊതുവേ ബഹുമാനിക്കപ്പെട്ടിരുന്ന ഒരാളില്‍ നിന്നും, മലയാളി സമൂഹം ബുദ്ദി ജീവികളുടെ കൂട്ടത്തില്‍ കണ്ടിരുന്ന ഒരാളില്‍ നിന്നും, നാട്ടില്‍ തിന്മക്കും അനീതിക്കും എതിരെ പടവാള്‍ എടുത്തിരുന്ന ഒരാളില്‍ നിന്നും ഇങ്ങനെ ഒരു പടു വിഡ്ഢിത്തം സമൂഹം തീരെ പ്രതീക്ഷിച്ചിരുന്നില്ല. എന്തായിരുന്നാലും റിപ്പോര്‍ട്ട്‌ മന്ത്രി സഭക്ക് മുന്നില്‍ സമര്‍പ്പിക്കപ്പെട്ട സ്ഥിതിക്ക് പൊതു ജനങ്ങളുടെ ഈ വിഷയവുമായി ബന്ദപ്പെട്ട ചോദ്യങ്ങള്‍ക്ക് ഉത്തരം നല്‍കാന്‍ താങ്കള്‍ക്കു ധാര്‍മികമായ ബാധ്യത ഉണ്ട്. ആ ബാദ്യത താങ്കള്‍ നിറവേറ്റും എന്ന് വിശ്വസിച്ചു കൊണ്ട് ചില ചോദ്യങ്ങള്‍ താഴെ കുറിക്കട്ടെ.

1 ) ഒരു മാതാവ് 4 കുട്ടികളെ ഒന്നിച്ചു പ്രസവിച്ചാല്‍ 2 എന്നതിനെ വെടി വെച്ച് കൊന്നു കളയണമോ?

2 ) അങ്ങയുടെ പിതാവ് ഇത്തരമൊരു തീരുമാനം എടുത്തിരുന്നെങ്കില്‍ ഈ കമ്മീഷനെ നയിക്കാന്‍ സര്‍ക്കാരിന് വേറെ ആളെ നോക്കേണ്ടി വരുമായിരുന്നില്ലേ?

3) 2 കുട്ടികളെ മാത്രമേ പ്രസവിക്കാന്‍ പാടോള്ളൂ എന്ന് പറയുന്ന അങ്ങേക്ക് ആ കുട്ടികളുടെ ആയുസ്സിനു വല്ല ഗാരണ്ടിയും തരാന്‍ കഴിയുമോ?

4 ) ജന സംഖ്യ കൂടിയാല്‍ ദാരിദ്ര്യം അധികരിക്കും എന്ന് വിശ്വസിക്കുന്ന താങ്കള്‍ക്കു ജന സംഖ്യ കൂടിയത് കൊണ്ട് ദാരിദ്ര്യം പിടി കൂടിയ ഒരു രാജ്യം ലോകത്ത് കാണിച്ചു തരാന്‍ കഴിയുമോ?

5 ) താങ്കളുടെ പോളിസി വര്‍ഷങ്ങള്‍ക്കു മുംബ് അവലംഭിച്ച പല യൂറോപ്യന്‍ രാജ്യങ്ങളും ഇപ്പോള്‍ ആളുകളെ ഇറക്കുമതി ചെയ്യേണ്ട ഗതി കേടില്‍ എത്തപ്പെട്ടതിനെ കുറിച്ച് താങ്കള്‍ക്കു എന്ത് പറയാനുണ്ട്?

അങ്ങയില്‍ നിന്നും ബുദ്ധിപരമായ ഒരു മറുപടി പ്രതീക്ഷിച്ചു കൊണ്ട്

Tuesday, September 6, 2011

INTERNATIONAL AND INTERDISCIPLINARY CONFERENCE

Topic: Meaning,Culture and Values
Dates: January 5 - 7, 2012

Place: Jawaharlal Nehru University, New Delhi, India
(In colleboration with Davis & Elkins College, West Virginia, USA and
several other Indian and US institutions)
Abstract: 150 words

Email: rrahmanjnu@gmail.com

Date of proposal: on or before 15 Sept 2011

Subtopics:

CognitiveMeaning, Emotive Meaning, Suggestive Meaning, Myth and Metaphor,Meaning as Universal, Meaning as Form, Universal and
Particular,Structure and Identity, Personal Identity, Reductionist view, EthnicIdentity and Culture, Society, Culture and Consumption,
PoliticizingConsumer Society and Culture, Social Identification,Dynamics of Group Culture, Ethnic Boundaries, Constructing andDeconstructing Ethnic Identity, Evolution of Society, EncounteringDifferent Cultures, Indian Civilization and Society, Cultural shock,Society and Effect of Colonization, Media and Society, Moralityand Society, Rules of conduct, Taoist view on Morality, EnlightenedAnarchy, Values in Confucius Ethics, Perfectionist and SituationalEthics, Spirituality and Modern age, Humanism and Positivism,Reductionist Approach to Moral Responsibility, Ethnic
Identity andCulture, Cultural Anthropology, Society, Culture and Consumption,Politicizing Consumer Culture Archaeological Approaches to
Society,Social Identification, Dynamics of Group Culture, Ethnic Boundaries,Constructing and Deconstructing Ethnic Identity, Evolution
of Society,Asian Society and Culture, Cultural shock, Civilization and Effect ofColonization in Social Structure, Cultural Transformation,
Role ofCulture and Religion, Cultural Meaning, Buddhism and Post modernity:Buddhist Ethics, Buddhism and Philosophy of Deconstruction, Ethics o fModernity, Islam and Modernity, Islam and Ethics, Islam and modern changes, Islamic Culture etc.

Advisory BoardMembers: Michael Allen(USA),Kisor Chakrabarti (USA), Chandana Chakrabarti (USA), Linda B.Elder(USA), Gordon Haist(USA), Elizabeth Koldzak(Poland), MariaMarczewska(Poland), JoAnne Myers(USA)Eve Mullen(USA), RizwanurRahman(India), Ming Shao(China), Nancy Snow(USA),TommiLehtonen(Finland) Andrew Ward(UK), Mark Wood(USA)

Papersfrom the Conference will be published subject to editorial review(Journal of International and Interdisciplinary Studies/Journal of Indian Philosophy & Religion).


--
Dr. Rizwanur Rahman
Centre of Arabic and African Studies
Jawaharlal Nehru University
New Delhi - 110067
&
Former Editor, Thaqafatul Hind (ثقافة الهند), Quarterly Arabic journal, ICCR, New Delhi

Friday, September 2, 2011

أبيات المعتمد بن عباد

فيما مضى كنت بالأعياد مسرورا
وكان عيـدك باللـذات معمـورا
وكنت تحسب أن العيـد مسعـدةٌ
فساءك العيد في أغمات مأسورا
ترى بناتك في الأطمـار جائعـةً
في لبسهنّ رأيت الفقر مسطـورا
معاشهـنّ بعيـد العـزّ ممتهـنٌ
يغزلن للناس لا يملكن قطميـرا
برزن نحـوك للتسليـم خاشعـةً
عيونهنّ فعـاد القلـب موتـورا
قد أُغمضت بعد أن كانت مفتّـرةً
أبصارهـنّ حسيـراتٍ مكاسيـرا
يطأن في الطين والأقدام حافيـةً
تشكو فراق حذاءٍ كـان موفـورا
قد لوّثت بِيَـدِ الأقـذاء واتسخـت
كأنها لم تطـأ مسكـاً وكافـورا
لا خدّ إلا ويشكو الجدب ظاهـره
وقبل كان بماء الـورد مغمـورا
لكنه بسيـول الحـزن مُختـرقٌ
وليس إلا مع الأنفاس ممطـورا
أفطرت في العيد لا عادت إساءتُه
ولست يا عيدُ مني اليوم معـذورا
وكنت تحسب أن الفطـر مُبتَهَـجٌ
فعـاد فطـرك للأكبـاد تفطيـرا
قد كان دهرك إن تأمره ممتثـلاً
لما أمرت وكان الفعـلُ مبـرورا
وكم حكمت على الأقوامِ في صلفٍ
فردّك الدهـر منهيـاً ومأمـورا
من بات بعدك في ملكٍ يسرّ بـه
أو بات يهنأ باللـذات مسـرورا
ولم تعظه عوادي الدهر إذ وقعت
فإنما بات في الأحـلام مغـرورا